Chili med kött

Nu har jag tagit en långpromenad (sa ju att jag skulle börja med det!), varit i affären och köpt nödvändigheter och funderar nu på vad jag skall laga för mat idag. Fick massa ris över från igår när Lina och Jonas var här och åt thai, så det är nästan så jag borde göra något med ris. Frågan är bara vad. Har köttfärs, köttbullar, en liten kycklingfilé, prinskorv och lite grönsaker att välja till. Chili corn carne kanske? Det har jag aldrig gjort. Fast utan vita bönor då, för det har jag inga. Då kanske man inte kan kalla det för chili con carne... utan då blir det snarare "köttfärs med chilismak som man serverar med ris till". Fast jag hade ju ändå petat bort bönorna, så då gör det ju inte så mycket.


Här är två olika 
recept för 4 personer.
Det får bli en blandning av dem båda!

500 g köttfärs
2 2 st gula lökar, hackade
1 1 st paprika, tärnad
500 500 g krossade tomater med chili
2 2 klyftor vitlök, hackade
1 1 msk vetemjöl
1-2 1-2 tsk chilipulver
1 1 burk vita bönor
persilja, hackad
salt och peppar

eller...

400 g nötfärs
4 4 gula lökar
olja
1 1 tsk malen chilipeppar
salt och malen vitpeppar
2-3 2-3 vitlöksklyftor
1 1 burk krossade tomater
2 1/2 2 1/2 dl köttbuljong
1 1 lagerblad
2 2 burkar vita bönor i tomatsås


Min con carne blandning utan bönor:


Köttfärs
Hackad lök
Tärnad paprika
Massa vitlök!
Chilipulver
Krossade tomater
Köttbuljong
Salt och peppar (både svart och vit)
Och nåt grönt som finns hemma!

Serveras med ris.

... fast det låter ju som min vanliga köttfärs.

Jag är ingen vidare matbloggare.


Kommentarer
Postat av: jenny

haahaa. vad rolig du är. jag tycker om att du matbloggar! något nytt är ju alltid kul! :)

2009-09-21 @ 17:26:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback