Numbers.

Nu har jag så mycket som 25 högskolepoäng. Fortfarande fattas det rättning av grupptentan och essän. Härligt med lite utdelning i alla fall.

Idag hade vi föreläsning om de allra yngsta barnen i förskolan.
Annelie som höll i föreläsningen brann verkligen för sitt ämne och yrke.
Man får nästan gåshud av att se sånt. Jag ska med brinna när jag är färdig!

Så frustrerande bara att folk, om jag får dra alla över en kam, utanför (inkl mig själv innan jag började läsa) inte förstår vikten av allt och att det ska vara så svårt att förklara. Det handlar bl a om tyst kunskap som är svår att se. 

På tal om att "dra alla över en och samma kam", ville jag alltid få till "kant" när jag var yngre. Förstod inte hur det skulle vara förren i nian. Samma sak med "skrattsvalor" som jag ville få till "skrattsalvor". Eller var det tvärtom? 


NU VILL JAG TILL SARDINIEN!

Änglalik.

Ska in till skolan på mentorsträff klockan 16:00. Så sjukt segt, det är ju vid den tiden man är påväg hem.

Beställde kläder på hm.se igår. Så roligt att vänta på paket i brevlådan! Väntar på att få tillbaka mitt lösenord på mecenat också, så att jag kan utnyttja gratis frakten på cdon och beställa hem sista Angelique filmen.

     Sofie <3 Angélique.


Ångrar inte en sekund att vi besökte Versaille i Frankrike.
För nu när jag ser mina älskade kostymfilmer från 1700-talet ser jag platserna som jag själv befunnit mig på.
Det är ganska häftigt. Bilden av hur det en gång såg ut blir så verklig. Hade velat uppleva en dag i en såndär gräddbakelseklänning i den franska socitén. Haha...

  
Fast det går inte att bortse från att Angelique-böckerna är tusen gånger bättre än filmerna.
Filmerna har tagit bort alldeles för många bitar. Men i det här fallet gör det inte så mycket för jag har velat se de här filmerna sen högstadiet då jag hade min Angelique period. Och nu finns de att köpa!

Kostymfilm is the shit.

The sun is shining.

Solen skiner. Det känns som vår och jag blir så ledsen för jag vet att det inte är dax än.
Jag vill inte ha någon jävla vinter. Bitande vindar och eksem i mitt ansikte.  Kul? Nej. Varför godtar man bara att leva i ett land som ger en, om man har tur, 3 månaders sommar och solsken?

Igår åt jag världens godaste mat på Mammas pasta. Jag skojar inte! Har nog aldrig ätit så gott ute (!)
Tagiatelle, färska tomater, paprika, kycklingfilé, olivolja, vitlök, champijoner, basilika.. och kanske nåt mer.
Vet inte om det låter så häpnandsväckande gott, men det var det.
Kocken där är stammis på Majgården. Alltid lika jobbigt att äta där för jag orkar inte prata med honom. Satte mig därför med ryggen mot, men lyckades inte komma undan. Han är speciell, vet inte riktigt vad jag ska tycka om honom.

Nu ska vi snart hämta min bil. Sen ska vi åka och titta på om det skett något framsteg med lägenheten. Jag vill in på Åhléns också och utnyttja min 50:- check som jag fick på posten. Vill ha en ny väska. Vantrivs med min nuvarande, men det är den enda som mina skolböcker får plats i.

So long!  
 

Bacon.

Ny design, nya tag.

Nya studiegruppen känns bra, så det blir nog inga problem. 
Dessutom blev den fruktade "skinnjackan" placerad i en annan grupp vilket fick mig att pusta ut. 

Har pluggat hela dagen. Läst "Manlighet i fokus". Väldigt intressant. Helt sjukt vad det här med genus, vad som är manligt och kvinnligt, är inpräntat i våra huvuden. En ändring bör ske, men vart ska man börja? Det går inte att göra ensam för ALLT spelar in.  

Imorgon ska jag och Osc till Storan och se på Footloose. Roeligt. Dock kan jag inte minnas att de sjunger mycket i filmen, de dansade väl mest? Men de kallar det väl ändå för musikal?
När Oscar var i england fick han höra "You look like a young Kevin Bacon in Footloose." Kan faktiskt stämma. Glädjande är att likheten inte finns till den åldrade Bacon. Stackars sate som heter Bacon i efternamn... Man ser drypande fett framför sig!



Jag åt förresten bacon idag! Usch, va vidirg jag låter. Det var inga bruna bönor till i alla fall. Det får mig att framstå aningen bättre.

Sofies pedagogiska ställningstagande.

Innan jag påbörjade utbildningen till att bli förskolelärare fick vi blivande studenter i uppgift att svara på några frågor kring läraryrket. En fråga som ställdes var: "Varför vill du bli lärare?" Jag svarade att läraryrket för mig är fascinerande där man som vuxen lär barn kunskap för resten av livet. Barn är dessutom roliga och fulla med livsglädje och av den anledningen ett nöje att arbeta tillsammans med. Jag ser på läraryrket som stimulerande.

Det är uppfattningen jag hade då som jag delar än idag, dock har det tillkommit en del.


Från min skolgång är det två utmärkande bra pedagoger som jag mött; den ena var en manlig pedagog från mellanstadiet och den andra en kvinnlig pedagog från gymnasiet. De var gladlynta med intresse för alla sina elever. Båda, speciellt mellanstadiepedagogen, fångade elevernas intresse genom att göra något roligt med sin undervisning. Han vågande lämna ramarna för lektionen och fråga eleverna vad de faktiskt ville göra. Gymnasiepedagogen var den mest engagerade läraren jag mött under skoltiden. Hon var så involverad i elevernas arbete och framsteg att det var sann glädje att studera i hennes ämnen.

På gymnasiet mötte jag även en sämre pedagog som var raka motsatsen till de andra två. Denne var helt oförstående med ovilja att hjälpa om man inte förstod med en gång. Han var oengagerad och ointresserad och lade alltid upp undervisningen på samma sätt.

Dessa olika möten lärde mig att jag vill bli en positiv pedagog med öga för mina elever och deras behov, något som den sistnämnda pedagogen inte hade.


Under vår första kurs som behandlade ämnena kunskap, lärande och socialisation (KLS) lärde jag mig hur oerhört viktigt det är för en lärare att kunna reflektera, ifrågasätta, utvärdera och kritiskt granska. Det var något som jag inte alls förstod varför det var så viktigt när jag började utbildningen. Jag hade uppfattningen om att man skulle kunna behärska det för att kunna ge sig in i debatter och ha något att säga till om. Nu förstår jag det som att det är en stor del av hela yrkesrollen. Enligt Elber, Gunilla (2007: muntl.) bör man hela tiden reflektera kring det man gör och ställa sig de didaktiska frågorna HUR, VAD, VARFÖR. Annars är det lätt att fastna i slentrian, därför bör man ifrågasätta sina val för att kunna vidareutvecklas.


Under vårt första litteraturseminarium kring Att fånga lärares arbete, Gannerud, Eva & Rönnerman, Karin. (2007), fick jag lärdom av vad det innebär att inte kritiskt granska.

Jag läste boken och tog till mig allt som stod i den och tänkte att "såhär går det till på alla förskolor" gällande upplägg av tider, rutiner och tankar kring lek. Genom diskussionen under seminariet framgick det att allt inte riktigt stämde och några studerande var upprörda kring ett inlägg i boken: "En av pedagogerna nämner t.ex. att de ser det som ett misslyckande om barnen bara skulle sitta och väva eller lägga pussel" (Gannerud & Rönnerman 2007:59.)

I stycket innan citatet beskrev författaren hur pedagogerna på förskolan var med och vägledde samt inspirerade barnens lek. Men tänk om barnen verkligen ville väva? Skulle de förbjudas göra det? Kväver inte det barnens inflytande och fria skapande? Det var något jag då inte reflekterade över men som jag nu inser. Mitt kritiska förhållningssätt till boken hade med andra ord inte varit det bästa. Det fick mig att inse hur viktigt det är att kritiskt granska och ifrågasätta, något som jag bättrat på under terminen.


Att lekens betydelse är så stor för barns lärande anade jag inte. Jag antog att barnen leker för att det är roligt. Nu inser jag att det är en enda stor arena av lärdom. Genom leken lär sig barn socialt samspel med hjälp av de sociala "lekreglerna" som består av samförstånd, ömsesidighet och turtagande. Knutsdotter Olofsson, Birgitta. (2003).

På sjukhus finns det lekterapi för svårt sjuka barn. Dessa barn mår bra av att leka. Genom lek bearbetar barn trauman; de återupplever det de varit med om för att kunna bearbeta det och gå vidare. Siller, Birgitta. (2007: muntl.).  "Barn är också med om hemska saker och har samma behov av att bearbeta det som vi. Men de har ännu inte språket - de leker istället." (Knutsdotter Olofsson 2003:39.)


Något som tagits upp i både KLS (kunskap, lärande, socialisation) och TSI (tanke, språk, interaktion) kurserna och som jag tagit fasta på är hur viktigt det är att lära på olika sätt. Vi är alla bra på olika saker. Om man bara har undervisning på ett sätt gagnar det en del men inte hela gruppen. Därför bör man variera undervisningsform och se till varandras olikheter och dra nytta av dem. På en förskola i Sverige där de inspirerats av Reggio Emilia, en undervisningsfilosofi som präglar de italienska förskolorna, ville de lyfta fram barnens olika kompetenser. Åberg, A. & Taguchi, H.,L. (2005). De anordnade samlingar där barnen fick beskriva vad de ansåg att deras kompisar var bra på. Pedagogerna på förskolan sammanställde en lista där de skrev upp barnens olika kompetensområden och när ett barn som exempelvis inte var så bra på att klippa runda kanter behövde hjälp kunde den vända sig till någon på listan, istället för att gå till pedagogen. "Med andra ord hade vi tillsammans upptäckt att det är våra olikheter som är drivkraften både i det enskilda och i det gemensamma lärandet."

(Åberg & Taguchi 2005:81.)

En del är bra på att skriva, andra är bra på att lyssna medan en tredje kanske är på att dramatisera, och så vidare. Det säger sig självt att man bör lägga upp undervisning på olika sätt för att alla ska få möjlighet till att lära lika bra. Dock insåg jag det först när jag läste dessa kurser. Förut var jag så fast inrutad i det skolsystem som jag själv upplevt, att den riktiga kunskapen jag får är den pedagogen står framme vid tavlan och predikar om. Jag hade inte tanke på att jag också lärde mig saker av vikt bortom tavlan och läroboken.


Läs- och skrivinlärningen är även något som jag inte hade riktig förståelse för varför vi förskolelärare skulle läsa om. Det är väl grundskolelärarnas uppgift?

Nu inser jag den stora vikten i att vi förstår hur det går till. Vår kunskap om läs- och skriv kan i praktik med barnen underlätta för dem då de kommer upp i skolan. Det handlar inte om att ha undervisning i förskolan, men att man kan leka med bokstäver, ord och siffror samt visa för de barn som har intresse av det. Under TSI:n insåg jag att högläsning leder till läs- och skrivutveckling. "Genom att prata i vardagliga sammanhang med - inte till- barnet och genom att läsa för barnen gör föräldrar en stor insats." (Borgström 2006:95). Under den verksamhetsbelagda utbildningen förklarade pedagogerna för mig att genom att sätta ord och bokstäver på sakerna i barnens omgivning, till exempel tåg, pennor, stol, lär sig barnen att känna igen orden och dess betydelse.


Vad som framgått under kurserna KLS och TSI är att man lär hela tiden. Man lär inom sig, i samspelet med andra, genom att iaktta andra och man lär av samhället. Lärandet är en ständigt pågående process. Evenshaug, O. & Hallen, D. (2002).  


När jag började studera till förskolelärare hade jag lite förståelse för vad det egentligen skulle innebära. Jag förstod inte bredden av förskolelärarens yrkeskompetens. Jag visste inte att leken var så pass viktig som den är och att barn faktiskt lär genom den. Till en början tvivlade jag på varför vi skulle läsa en del ämnen, men har nu full förståelse varför.


Avslutningsvis anser jag att jag gått från att inte veta särskilt mycket om rollen som lärare till att veta betydligt mer. Jag känner att jag är på god väg att ta reda på vad det innebär att vara en god pedagog. Till att börja med tror den goda pedagogen på demokrati och ett dialogiskt rum, där eleverna har en lika viktig röst som pedagogen själv. Reflektera över sin yrkesroll och sina olika val skall pedagogen göra, samt ställa sig de didaktiska frågorna HUR, VAD och VARFÖR. Pedagogen kan kritiskt granska, utvärdera och ifrågasätta. Den har en varierad undervisning som på något sätt gagnar alla och som väcker lusten och viljan hos eleverna till att lära. Pedagogen lyfter fram det positiva i att vi alla är olika och kan olika saker. Pedagogen förstår vikten av lekens betydelse och uppmuntrar till den. Den goda pedagogen har förståelse, intresse och tro på sina elever. Den är positiv, engagerad och blundar inte för sina elevers behov.

(Jag skippar att ta med referenslistan.)


INTE FÖR ATT JAG TROR ATT NÅGON ORKAR LÄSA, MEN FÖR DEN SOM VILL!


She´s so lucky, she´s a star...

But she cry cry cries in her lonely heart .

Varför kan folk inte bara lämna Britney Spears ifred? Tycker så sjukt synd om henne. Hon har verkligen blivit ett ras. Hon är den nya generationens Michael Jackson. Eller nåt.


Blir alldeles ledsen :(

Nu är jag inne på skrivarveckan. Utkastet till essän - färdigt igår. Respons skriven till Christina - idag. Bearbetning av respons på min essä - imorgon. 

Nu har jag huvudvärk.

IGEN??!!

Uppe i varv.

Jag kan inte varva ner! Hemskt jobbigt. Sitter som på nålar och är redo att hoppa, typ.
Har huvudvärk dessutom, och jag vet knappt vad det är. Skönt med helg nu i alla fall.

Hade examination i observationer idag. Observationerna var intressanta att göra/skriva, men att ha examination i det vilket innebar att vi skulle diskutera i storgrupp gav mig inget alls.

På tisdag börjar skrivarveckan. Då ska vi göra ett pedagogiskt ställningstagande. Orkar inte tänka på det nu, bäst att ta allt som det kommer. Så om en vecka ska jag på avslutningsmiddag med min studiegrupp, för sen börjar nästa termin och kurs - Barnet Omgivningen och Kulturen. Vill inte byta grupp, nu när man verkligen har lärt känna varandra på riktigt så ska man liksom bryta upp från det och börja om på nytt. Blah. Fast hela proceduren kommer nog gå fortare nu än vad det gjorde i höstas. Vi börjar bli vana med att bli inslussade hit och dit vid det här laget.
 
Ikväll ska vi hem till Jocke. Tillagning av mat, ätande av mat samt en himla massa vin. Trevligt!

Sofies årskrönika.

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Började plugga på högskola
2. Höll du några av dina nyårslöften?
Hade nog inga..
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ida
4. Dog någon som stod dig nära?
Ja :(
5. Vilka länder besökte du?
Danmark, Österrike, Italien, Monaco, Frankrike, Spanien
6. Är det något du saknade år 2007 som du vill ha år 2008?
Egen lääägenhet
7. Vilket datum från år 2007 kommer du alltid minnas, och varför?
26:e juni, dagen då jag tog mitt körkort
8. Vad var din största framgång i år?
Skolan och körkortet tror jag..
9. Största misstaget?
Att jag tog med mig väskan full av  värdesaker till stranden i barcelona
10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nix. Frisk som en nötkärna, bortsett från förkylning.
11. Bästa köpet?
Min vinterjacka. Den är varm och go.
12. Vad spenderade du mest pengar på?
Tågluffen. Filmer från cd:on. Kläder. Pendelkort.
13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att fixa uppkörningen samt att komma in på skolan (känner att jag upprepar mig väldigt!)
14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2007?
The Killers - When you were young
Modest Mouse - Dashboard
15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Vet inte. Samma kanske. Fast mycket positivt hände förståss..
16. Vad önskar du att du gjort mer?
Ansträngt mig med det ena och det andra kanske?
17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Jobb i jul
18. Hur tillbringade du julen?
Hemma hos oss med nära & kära, sedan vidare upp till kusiner på Mårberget med fler nära & kära
19. Blev du kär i år?
Är redan kär :)
20. Hur många one night stands?
Inga
21. Favoritprogram på TV?
Grey's anatomy, Desperate Housewives och What about Brian 
22. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Hatar är starkt, ogillar däremot, en aning
23. Bästa boken du läste i år?
Läser nästan aldrig längre.. Anybody out there av Marian Keyes får det bli dårå.  
24. Största musikaliska upptäckten?
Arcade fire & Modest mouse
25. Något du önskade dig och fick?
En kaffekokare! Feists skiva.
26. Något du önskade dig men inte fick?
Lägenheeeeet. Sex & the city boxen.
27. Årets bästa film?
Vilka kom i år? Bästa som jag sett på bio då (väljer två stycken); Pans labyrint samt På smällen.
28. Vad gjorde du på din födelsedag?
Jag jobbade + tog emot en massa telefonsamtal, åt tårta.
29. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Jaaaa, flytta hemifrån.
30. Hur skulle du beskriva din stil år 2007?
Stil?
31. Vad fick dig att må bra?
Oscar, vänner, resor, medgångar
32. Vilken kändis var du mest sugen på?
Jude Law
33. Vilken politisk debatt engagerade dig mest?
Ingen
34. Vem saknade du?
Emely när hon va au pair i England, Oscar när jag var ute och luffade.
35. De bästa nya människorna du träffade?
Människorna i min söta lilla studiegrupp och alla roliga ute i Europa.
36. En värdefull läxa du lärt dig i år?
Tänk efter, före.
37. Citera en sångtext som summerar ditt år:
Vet ej.


      GOTT NYTT ÅR!!!