HELG.

Mina händer luktar sol. Jag har knappt varit ute idag, men de luktar ändå. VILL HA ÄNNU MERA SOL! Vi struntar i allt vad vinter heter tycker jag. Såg början till krokusar häromdan. Första vårtecknet?

VECKAN SOM GÅTT:
Måndag - bokar resa.
Tisdag - skola hela dagen.
Onsdag - hejdå till bästis.
Torsdag - fika hos syrran.

VAD SOM KOMMA SKALL:
Fredag - vin.
Lördag - melodifestival. (Carola och Andreas kan flyga och fara.)
Söndag - jobb. Aladdin... Standing tall.


Visste ni att Aladdin är samplad från en bild av Tom Cruise?!

Hade en väldigt intressant föreläsning om konstsagans framväxt, om Disney och massor av sagofigurer idag.
Det finns dolda budskap i allt! Lejonklungen är fullt utav dem. Scar - det ONDA lejonet - har ett ärr ovanför ögat som blir formad till en halvmåne när han blir arg. Han har dessutom pipskägg och är mörkare än de andra lejonen. Varsågod att tolka! Men det är bara ett av exemplena, det finns flera. Läskigt.

Kommentarer
Postat av: ridings

Man kan läsa in allt i allt. Scar behöver inte betyda någonting, förutom att tecknarna medvetet valde en stereotypisk ond look för att göra det övertydligt att han var ond.

2008-02-15 @ 14:33:51
Postat av: ridings

"All tolkning är övertolkning", som man säger. Det kan lika gärna vara en kliché som används för enkelhetens skull, än något annat. Kan vara en referens till Scarface, och inte till Islam. Ingen bestämmer vilket som är rätt.

2008-02-16 @ 21:27:26
Postat av: ridings

Jag ser det som stor övertolkning, men det är å andra sidan mycket jag läst om i mina dagar. Det är vanligare att använda klichéer för enkelhetens skull, än vad det är att använda dem för att propagera rasism.

2008-02-17 @ 16:43:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback