Back on track

Kom hem från Sardinien i onsdags. Har alltså varit hemma i knappt en vecka och det känns inte ens som att man varit iväg. Det är det som är så tråkigt. Att vardagen infinner sig så snabbt och tar över det som varit lite utöver det vanliga. Det var samma sak med tågluffen. Man var borta i fem veckor, kom hem, och efter några dagar kändes det hela som en dröm som aldrig existerat.

Vi hade det i alla fall jättebra! Alghero är en sjukt mysig stad på Sardinien som jag rekommenderar alla att åka till någon gång. Extremt trånga gränder, kullersten, beig-rosa hus och allt som jag älskar med Italien. Stränderna var också fina. En dag besökte vi James Bond stranden som är med i Golden eye "La pelosa" i Stintino. Har aldrig sett ett klarare och turkosare vatten. Det sträckte sig flera kilometer ut i havet, man såg inget annat än klarblått vatten. De säger ju också att Sardiniens vatten är medelhavets svar på karibien. En kväll åkte vi till ett Agriturismo dvs en bondgård där man får äta hur mycket man vill, och all mat man får i sig produceras på gården. Fick först tio stycken olika apertifs, sedan två sjukt goda primi piatis (som alltid består av pasta), efter det kom huvudrätten second piatiin som är sardernas specialitet - grillad spädgris. Låter makabert. Vi fick se hur den grillades i den öppna spisen innan måltiden. Det var inte det bästa jag har ätit heller. Även vinet vi drack producerades på gården och det flödade i mängder. Folk blev fulla, mig och Oscar inklusive. Så fort faten och glasen stod tomma kom det bara in mera. Vi fick dessutom äta en ost som larver gått in och lagt sina ägg i, en specialitet. Vidrigt. Vad mer? Massor. Vi missade bland annat båten hem från droppstensgrottorna. Vi hade inte så tur med vädret heller, det regnade och blåste en del, men i det sista fick vi sol och bad. Jag hade det i alla fall götta som jag önskat innan vi åkte. 

Midsommar firades i Hanhals hos Markus och Andrea. En galen kväll. Det kan ha varit Mirton (sardiniens nationaldryck som vi hade med oss) som ställde till det. Kul var det i alla fall! Fick inte tag på taxi hem. Så det blev att Oscar skjutsade mig på pakethållaren på en cykel där växel ett och två pajat. Hammerö-backen var djävulen själv. Men hem kom vi. 

Slutet gott, allting gott.
   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback