Melodifestival-review-2

Hade inte kunnat beskriva gårdagens melodifestival på ett bättre sätt än det här:

GP:s krönikör Jan Andersson (2009-02-15)

"Kvälls- och morgonpress var överens, bettingfirmorna eniga och den gamle väderspåmannen Enok Sarri såg redan 1977 en Mums-mums i sin uppsprättade aborre. Och det är bara att hålla med. Kvällen tillhörde Måns! Den rekordelige tv-favoriten gjorde ett lyckat framträdande och hans hårt lunkande eurodico med stråkar och Boney M-takter tog sig rättvist direkt till Globen.

Mindre så med skrällen H.E.A.T. Det är publiken som röstar, jag vet det, men varför skicka dit ett gäng som lever på harmlös tusenmilarock, trumspinnesnurr och knähöga luftsparkar som vore det fortfarande 1986? 

Internationella juryns val (vad det nu innebär) Amy Diamond tog sig till uppsamlingsheatet i Norrköping, och det med en låt som kändes betydligt blekare än förra årets Thank you.

Som alla medelålders gubbrockare blev jag mest förtjust i femteplacerade Cookies 'n beans och deras bedårande stämsång och vackra countryballad. Den borde defenetivt fått en andra chans, även om bandnamnet låter som en glassmak från Ben & Jerrys realåda.

Ingen överraskning att Markoolio visade sig ha en sångröst i klass med Björn Kjellman, även om det var modigt av honom att ge sig på en Lejonkungenballad istället för att återvinna nåt ur sin vanliga fatabur.

Jennifer Brown däremot tycker jag gjorde en stabil insats med sin dramatiska men kanske lite bleka ballad."



Stämmer ganska precis med vad jag själv tycker! När jag läste denna krönika för en stund sedan fann jag mig sitta vid frukostbordet och nicka instämmande. Det som stod var vad jag sa framför tv:n igår. Markoolios låt lät bitvis precis som Can you feel the love tonight i Lejonkungen, Amy's låt var SÅ mycket bättre förra året och H.E.A.T befann sig inte riktigt i rätt årtionde, det de framförde är redan gjort, liksom.

Måste också tillägga att Lilli & Sussie inte levde upp till sin låt Okey, okey som var med för hundra år sedan och Lasse Lindh försöker vara Håkan Hellström fast utan karisma, bra låt och musik. Finns så många bra musiker som gör det han gjorde igår 1000 gånger bättre, varför kan inte de få vara med??!! Sen tyckte jag faktiskt att Jennifer Browns låt inte var så blek, vilket jag på förhand trodde jag skulle göra... 

Rätt Måns gick till final i alla fall + att jag hade velat se Cookies 'n beans där.  Ena medlemmen där som är Oh Laura-sångerskan ger mig gåshud så fort hon öppnar munnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback