Musikterapi

Idag har jag sysslat med hemmastudier, läste om musikterapi. Låter ganska intressant men boken var dessvärre fasansfullt tråkig, så jag vet inte riktigt hur mycket som gick in. Jo, musik och andra kulturaktiviteter ger tydligen (om vi går på forskningen i boken) ett längre liv, förbättrad hälsa och mer livskvalitet. Det ni, hälsofreaks. Fast riktigt så simpelt är det inte, det finns en mängd förklaringar till hur detta går till och fungerar som jag inte orkar gå djupare in på nu. Frågan är om vi skall svälja eller förkasta det? Jag tror faktiskt att det kan ha en poäng, i alla fall angående hälsan och livskvaliten. Fast de två faktorerna borde i och för sig leda till ett längre liv. Så varför inte? Däremot är synen på vad livskvalitet inte densamma bland alla människor, så vad är det som avgör att just kulturaktiviteter skulle ge mer av den varan? Jaja, får väl se vad vi kommer fram till på seminariet.    

Nu har det blivit väldigt mycket teoretiskt musikprat i den här bloggen. Vi kanske skall ta och gå över till nåt annat? Men det gör vi inte nu, det får bli imorn.  



Någon som minns Trasdockorna? Jag blir alldeles varm när jag hör den här låten och ser bilderna. Förknippar den med mysiga stunder från min barndom. Det är bland annat något som musikterapi handlar om, om jag förstått det rätt. Ens påverkan av musik och de minnen och känslor som framkallas av den.  

Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag var helt galen i Trasdockorna! Kan fortfarande låten utantill... Kommer det på TV nu skulle jag kolla på det, även om inte Leo var hemma ;)

Postat av: Maria

Åh, trasdockorna! Fina minnen det där! Ses på fredag min vän, skall bli riktigt trevligt! :)

2009-10-07 @ 23:28:43
URL: http://stilla.blogg.se/
Postat av: Joakim W

Trasdockorna, ja det var inte igår man såg det. Blev på riktigt bra humör nu när jag såg klippet, minnen kom flygande över mig, hur jag och mina bröder satt i soffan och tittade på detta mysiga program.

2009-10-09 @ 11:09:11
URL: http://ekasp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback