Morot är gott

Jag åkte till Ica maxi för att köpa toapapper och god mat till ikväll. Jag kom hem med maten och en hel del annat, men glömde pappret. Typiskt, men ganska vanligt förekommande. 

Jag har en ny favoritgrej att äta. Morotssoppa. Visste inte vad jag skulle laga för nåt igår, ville ha nåt lätt och hade en massa morötter i kylskåpet. Började googla på morotssoppa och fick upp några enkla recept. Och vad gott det blev! Jag är ju svag för vitlök och det är en av ingredienserna, råkade kanske lägga i liiite mycket, fast inget mig emot. Rostade vitt bröd till också. Det smälte nästan som vitlöksbröd i munnen. Gottigott. 

Receptet kommer från
kokaihop, och jag gjorde för 2-3 personer (se nedan):

4-5 morötter
0,75 l vatten
1 st buljongtärning
0,5 dl grädde
1 st vitlöksklyfta
(jag hade väl snarare två)
0,5 st gul lök

  • Skala morötterna och skär dem i små bitar. Koka upp med buljong i lättsaltat vatten tillsammans med mindre klyftor av den gula löken, tills grönsakerna är mjuka.
  • Sila av kokvattnet och spara det. Mixa i mixer eller mosa till en puré, späd med spadet allt eftersom. Häll tillbaka i grytan, späd med grädde och spad. Allt spad behöver inte användas, om man inte tar allt blir soppan "fylligare". Värm upp och smaka av med vitlök, salt och peppar.

  • Låt er väl smakas!


    Kommentarer
    Postat av: Lisa

    Va gott det låter! Har också massa morötter i kylen....


    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress:

    URL:

    Kommentar:

    Trackback