Schvamp

Igår fick jag och Oscar för oss att plocka svamp. Verkar vara nån slags trend i år, eller är det bara jag som noterat att folk bär runt på massa kantareller hit och dit? Det kanske brukar vara så varje sensommar/höst? I sånna fall har jag missat det tidigare år. Oscars familj har i alla fall en egen bit skog så vi begav oss dit för att pröva lyckan.

Jag hade inga höga förväntingar. Var växer kantareller och hur trivs dom liksom? Mina tidigare svamperfarenheter består av en svamprundvandring med Eva-sträng i andra klass och pappas lilla svampbok som jag av nån anlednign brukade kika i förr när jag inte hade något annat att göra. Pappa försökte alltid få med familjen på svampplock men varken jag, mamma eller Caroline hade något större intresse av det. Stackarn. Nog om det. Jag och Osc traskade runt i skogen i cirka två timmar och hittade faktiskt massa små gulingar! De höll till under granar och på berg bland mossan. Vi fyllde en halv klädpåse. Hade säkert kunnat hitta mer, men det hade vi varken ork eller lust till.

Avslutade kvällen med lyxmacka. Smörstekta och saltade kantareller på vitt rostat formbröd. Yummie. Tror det får bli en repris på det idag.        

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback